torsdag 8. mai 2008

Hva behager?

Jeg så en mann hvis glede og energi var beundringsverdig.


"Det er Guds hjelp. Det er han som virker i meg", sa ham.


Jeg tenkte: "Her var en ydmyk kar. All sin ros gir han til sin Gud".


"Han virker så sterkt i meg", sa mannen. "Gir meg kraft og glede, salver meg hver en dag. Ja, virker i meg gjør han. Sannelig"

"Flott", sa jeg og gledet meg over det.

"Ja, det gjør han", sa mannen, og la til "Jeg gjør ikke feil lenger. Jeg er ren på alle måter, likesom Gud"

"Hva behager?", sa jeg, tydelig overrasket.

"Nå når Gud virker i meg så sterkt som han gjør, så er det likesom jeg også er en Gud. Vi er forenet."

"Fyren må være gal", tenkte jeg. "Splitter pine gal".

Så kanskje han ikke var så beundringsverdig allikevel? Kommer glede og energi fra stormannsgalskap og blasfemi, vil jeg heller være nedtrykt.


2 kommentarer:

Viktor Viktorsen sa...

Godt observert og beskrevet!
Stå på! :-)

Skribenten sa...

Til Viktor Viktorsen: Takk for det. Nå var det riktignok en historie jeg fant på, men jeg kjenner igjen situasjonen litt fra virkeligheten..

Følgere

Dagens Ordtak